1. Kratak opis zanimanja
Vrsta i tip programa: TES- posebni program za učenike s teškoćama, strukovni program trogodišnjeg trajanja obrazovanja
Obrazovni sektor: Turizam i ugostiteljstvo
Opis zanimanja: Pomoćni kuhar i slastičar je dio tima osoblja ugostiteljske kuhinje. Obavlja različite pomoćne poslove u kuhinjama i restoranima različitih ugostiteljskih objekata. Pomoćni kuhar i slastičar radi na poslovima pripreme namirnica, odnosno mehaničkoj obradi namirnica uz pomoć kuhinjskih strojeva i alata, zatim prema uputama kuhara pomaže u prigotovljavanju namirnica i pripremi jednostavnih jela, obavlja sve poslove pranja i čišćenja, redovito iznošenje smeća te vodi brigu o skladištenju nepotrošenih namirnica.
2. Potrebno obrazovanje
Učenik se može upisati u program obrazovanja za pomoćnog kuhara i slastičara nakon završene osnovne škole, a program je namijenjen za učenike s teškoćama koji su završili osnovnu školu po posebnom ili prilagođenom programu.
3. Znanja, vještine i potrebne osobine
Za pomoćnog kuhara i slastičara nužna su elementarna znanja: osnove čitanja i pisanja, osnovne računske operacije, znanja o zaštiti na radu i higijenskim standardima.
U ovom zanimanju važna je:
• pokretljivost učenika (više dvostrane grube motorike, nego fine motorike)
• izdržljivost ( dugo stajati na jednom mjestu)
• snaga (dići teret, popeti se stubama)
• fizička fleksibilnost ( čučnuti, sagnuti se)
• otpornost na promjene temperature (iz vruće kuhinje u rashladnu komoru)
• ravnoteža
• otpornost na rad s deterdžentima i kemikalijama
• koordinacija oko-ruka, a pokazalo se da i slabovidni učenici mogu biti uspješni
• spremnost na izvršenje rada po uputama
• motivacija za zanimanje
• želja za učenjem (osobito kod učenika boljih intelektualnih sposobnosti)
• predanost poslu (osobito kod učenika nižih intelektualnih sposobnosti)
• samokontrola
• etičnost (ponašanje u skladu s vrijednostima tvrtke u kojoj radi)
4. Zdravstvene kontraindikacije
U poglavlju znanja, vještine i potrebne osobine naglašeno je što čini uspješnog pomoćnog kuhara i slastičara, te svi koji imaju zdravstvene kontraindikacije u tim područjima, trebaju razmisliti o upisu u ovo zanimanje. Jedino što se tiče psihičke zahtjevnosti posla mnogi učenici tijekom tri godine školovanja sazriju i dobiju potrebne vještine samokontrole, socijalizacije, poslušnosti uputama pod vodstvom kuhara, odnosno formiramo ih za timski rad.
5. Mogućnost zapošljavanja
Nakon škole učenici se zapošljavaju u ugostiteljskim kuhinjama (restoranima) svih vrsta te u kuhinjama vrtića, škola, bolnica, raznih domova i sl. Tijekom turističke sezone imaju mogućnost sezonskog zaposlenja.
Teorijska nastava
Provođenje nastavnog plana organizirano je na način da su učenici 1. i 2. godine tri dana u školi na nastavi, a dva dana (14 sati) na stručnoj praksi. Dok su učenici 3. godine dva dana tjedno na nastavi, a tri dana (21 sat) na stručnoj praksi.
Stručna praksa
Učenici se na stručnu praksu od 1. godine upućuju kod poslodavaca u restorane i kuhinje različitih ugostiteljskih objekata. U 1. i 2. godini školovanja učenici godišnje odrade 490 sati stručne prakse, a na 3. godini 690 sati. Mjesto obavljanja stručne prakse učenicima osigurava škola, te stručnu praksu obavljaju u kuhinjama dječjih vrtića, škola, učeničkom i studentskom domu te restoranima.
Poslodavci i voditelji stručne prakse u osposobljavanju učenika vode se okvirnim programom stručne prakse, a ovisno o mogućnostima i sposobnostima učenika, vrlo često ih osposobljavaju i za zahtjevnije poslove u kuhinji. Rad i uspjeh učenika na stručnoj praksi kontinuirano se prati i ocjenjuje od strane voditelja kuhinje gdje učenik obavlja stručnu praksu. Također sve učenike na praksi redovito obilazi voditelj stručne prakse odnosno mentor učenika, profesor iz Centra koji surađuje s voditeljima kuhinja te prati rad i napredak učenika.