1. Kratak opis zanimanja

Vrsta i tip programa: TES- posebni program za učenike s teškoćama, strukovni program trogodišnjeg trajanja obrazovanja

Obrazovni sektor: Turizam i ugostiteljstvo

Opis zanimanja: Pomoćni kuhar i slastičar je dio tima osoblja ugostiteljske kuhinje. Obavlja različite pomoćne poslove u kuhinjama i restoranima različitih ugostiteljskih objekata. Pomoćni kuhar i slastičar radi na poslovima pripreme namirnica, odnosno mehaničkoj obradi namirnica uz pomoć kuhinjskih strojeva i alata, zatim prema uputama kuhara pomaže u prigotovljavanju namirnica i pripremi jednostavnih jela, obavlja sve poslove pranja i čišćenja, redovito iznošenje smeća te vodi brigu o skladištenju nepotrošenih namirnica.

2.     Potrebno obrazovanje

Učenik se može upisati u program obrazovanja za pomoćnog kuhara i slastičara nakon završene osnovne škole, a program je namijenjen za učenike s teškoćama koji su završili osnovnu školu po posebnom ili prilagođenom programu.

 

3.     Znanja, vještine i potrebne osobine

Za pomoćnog kuhara i slastičara nužna su elementarna znanja: osnove čitanja i pisanja, osnovne računske operacije, znanja o zaštiti na radu i higijenskim standardima.

U ovom zanimanju važna je:

• pokretljivost učenika (više dvostrane grube motorike, nego fine motorike)

• izdržljivost ( dugo stajati na jednom mjestu)

• snaga (dići teret, popeti se stubama)

• fizička fleksibilnost ( čučnuti, sagnuti se)

• otpornost na promjene temperature (iz vruće kuhinje u rashladnu komoru)

• ravnoteža

• otpornost na rad s deterdžentima i kemikalijama

• koordinacija oko-ruka, a pokazalo se da i slabovidni učenici mogu biti uspješni

• spremnost na izvršenje rada po uputama

• motivacija za zanimanje

• želja za učenjem (osobito kod učenika boljih intelektualnih sposobnosti)

• predanost poslu (osobito kod učenika nižih intelektualnih sposobnosti)

• samokontrola

• etičnost (ponašanje u skladu s vrijednostima tvrtke u kojoj radi)

 

4.     Zdravstvene kontraindikacije

U poglavlju znanja, vještine i potrebne osobine naglašeno je što čini uspješnog pomoćnog kuhara i slastičara, te svi koji imaju zdravstvene kontraindikacije u tim područjima, trebaju razmisliti o upisu u ovo zanimanje. Jedino što se tiče psihičke zahtjevnosti posla mnogi učenici tijekom tri godine školovanja sazriju i dobiju potrebne vještine samokontrole, socijalizacije, poslušnosti uputama pod vodstvom kuhara, odnosno formiramo ih za timski rad.

 

5.     Mogućnost zapošljavanja

Nakon škole učenici se zapošljavaju u ugostiteljskim kuhinjama (restoranima) svih vrsta te u kuhinjama vrtića, škola, bolnica, raznih domova i sl. Tijekom turističke sezone imaju mogućnost sezonskog zaposlenja.

Teorijska nastava

Provođenje nastavnog plana organizirano je na način da su učenici 1. i 2. godine tri dana u školi na nastavi, a dva dana (14 sati) na stručnoj praksi. Dok su učenici 3. godine dva dana tjedno na nastavi, a tri dana (21 sat) na stručnoj praksi.

Stručna praksa

Učenici se na stručnu praksu od 1. godine upućuju kod poslodavaca u restorane i kuhinje različitih ugostiteljskih objekata. U 1. i 2. godini školovanja učenici godišnje odrade 490 sati stručne prakse, a na 3. godini 690 sati. Mjesto obavljanja stručne prakse učenicima osigurava škola, te stručnu praksu obavljaju u kuhinjama dječjih vrtića, škola, učeničkom i studentskom domu te restoranima.

Poslodavci i voditelji stručne prakse u osposobljavanju učenika vode se okvirnim programom stručne prakse, a ovisno o mogućnostima i sposobnostima učenika, vrlo često ih osposobljavaju i za zahtjevnije poslove u kuhinji. Rad i uspjeh učenika na stručnoj praksi kontinuirano se prati i ocjenjuje od strane voditelja kuhinje gdje učenik obavlja stručnu praksu. Također sve učenike na praksi redovito obilazi voditelj stručne prakse odnosno mentor učenika, profesor iz Centra koji surađuje s voditeljima kuhinja te prati rad i napredak učenika.

Skip to content