Dječji forum Centra za odgoj i obrazovanje Tomislav Špoljar, nakon duže pauze, a na poticaj koordinatorice Dječjeg gradskog vijeća, Dubravke Novak, ponovno je aktiviran i oformljen u listopadu 2024. godine pod vodstvom socijalne pedagoginje.
Prije toga, Forumaše godinama je vodila naša, još uvijek vrlo aktivna umirovljenica, Draženka Topol Vukmirović.
Nakon 1. polugodišta i početnih zadataka vezanih za formiranje Foruma i aktivnosti procijene stupnja sigurnosti škole, članovi Dječjeg Foruma gotovo su se cijelo 2. polugodište bavili temom koju su sami predložili i izglasali, a to je pitanje: Zašto postoji škola?
Učenici su prvo 12. ožujka tehnikom „Oluje ideja“ među sobom raspravili o tom pitanju te su svoje ideje zapisali na plakatu. Na plakatu su se našle brojne kreativne pretpostavke od kojih jedne govore o školovanju kao korisnoj, ugodnoj i zabavnoj aktivnosti, ali i one koje nam govore da je nekad školovanje teško i neugodno.

Slijedeću srijedu, 19.03., učenici su podijeljeni u grupe te su dobili zadatak da na Internetu istraže temu. Grupa „Ronaldo“ i „Desingerica je tata“ nakon istraživanja napravili su Word dokument u kojem su „izvukli“ ono što su smatrali najbitnijim i koji im je služio kao predložak za grupno predstavljanje teme u uredu socijalne pedagoginje.
Tijekom istraživanja učenike je zainteresirao podatak da je na isti dan prije TOČNO 92 godine, odnosno 19. ožujka 1933. godine sagrađena prva „prava“ osnovna škola u Varaždinu – Škola kraljice Marije.
S obzirom na interes učenika o povijesti školovanja u Varaždinu, učenici su 26. ožujka posjetili palaču Herzer i u sklopu izložbe Gradskog muzeja Varaždin „Prije 100 ljeta“ saznali više o početku školovanja na našem području. Saznali su i da su djeca prije obaveze da pohađaju školu morala raditi i većinom su bila nepismena i da je to na našem području svojom obrazovnom reformom u 18.stoljeću počela mijenjati kraljica Marija Terezija.

Saznaju da su prve osnovne škole trajale 4 godine i da su postojale posebne škole za dječake i posebne za djevojčice, a prva osnovna škola u Varaždinu u kojoj su se zajedno obrazovali i dječaci i djevojčice bila je upravo Škola kraljice Marije ili današnja I. OŠ.
Nakon posjeta izložbi učenici iskazuju interes za posjetom I. OŠ, što smo i učinili 30. travnja. Našim školskim kombijima i u pratnji psihologinje Janje parkirali smo se u dvorištu škole gdje nas dočekuje pedagog škole, Ivan, koji nas je proveo po školi i uključio u radionicu s njegovim učenicima. Prilikom razgleda škole posebno nam je bilo interesantno sjetiti se da je naša škola započela s radom upravo u današnjoj I. OŠ. Pedagog nam je na samom ulazu u školu pokazao spomen ploču na kojoj se spominje profesor Tomislav Špoljar kao prvi nastavnik koji je radio s razredom učenika koji su teže učili.
Naši Forumaši s učenicima su I. OŠ u grupama radili plakat na kojem su trebali napisati 3 najdraže i 3 najgore stvari u školi, razmisliti što bi promijenili da su ravnatelj škole i na kraju napisati što misle – Zašto postoji škola.
Posjet samo jednoj školi nije nam bio dovoljan pa smo 5. lipnja, školskim kombijima, posjetili III. OŠ te s voditeljicom Dječjeg foruma III. OŠ, Vanjom, pedagoginjom Valentinom i učenicima 7.a i 7.b razreda probali odgovoriti na isto pitanje – što volimo u školi i zašto ona postoji?
Hvala našim učenicima 3. razreda: Valentinu Zebecu i Luki Kolareku; učenici 4. razreda: Gabrijeli Bičak; 5. razreda: Filipu Oršošu, Leu Kopreku, Petru Jovanu i Jagodi Horvat; 6. razreda: Emi Đuri i Karlu Pajeku; 7. razreda: Danku Balogu i učenici 8. razreda: Barbari Hrženjak; na sudjelovanju, njihovim razrednicama na koordinaciji, svim ovogodišnjim domaćinima, našim vjernim vozačima Igoru i Aniti i pratnji – psihologinji Janji
Na kraju priče, nisam sigurna jesmo li odgovorili na pitanje naših Forumaša, ali sigurna sam da nam je bilo zabavno, poučno i da su naši učenici vrlo lijepo predstavili „crvenu školu“ te uz igru i zabavu osnažili brojne socijalne vještine.
Neki su naučili da mogu i znaju samostalno voditi sastanke Foruma, usmjeravati grupnu diskusiju, neki su naučili mirno sjediti, slijediti i slušati svoje vršnjake. Uvidjeli su da nimalo nije lako biti na mjestu učitelja. Kroz primjere za vrijeme sata učili smo o našim velikim razlikama i važnosti da se one poštuju. Saznali su ponešto i o demokraciji: neki su učenici zbog neprimjerenog ponašanja glasanjem članova isključeni iz Foruma, a neki nakon iskrene isprike glasanjem i vraćeni.
A najviše od svega, naučili su da se u Centru poštuje njihovo mišljenje te da oblikovanjem ove izvannastavne aktivnosti imaju pravo i sposobnost na aktivnu participaciju u radu naše škole, a kasnije i društva.
Po meni, zato postoji škola.
Patricija Gold,
socijalna pedagoginja i ponosna voditeljica Dječjeg foruma
